Dalies:

Špagatā starp Latviju un Bāzeli. "Kesselberg Ensemble" un "Ave Sol" jubilejas svin kopā

Špagatā starp Latviju un Bāzeli. "Kesselberg Ensemble" un "Ave Sol" jubilejas svin kopā
  • 06. May. 2019

Ar trim Baha un Mīteļa mūzikas koncertiem Bāzelē (5. maijā), Rīgā (8. maijā) un Rēzeknē (11. maijā) jubilejas svinēs Keselberga ansamblis ("Kesselberg Ensemble"), kurā jau 15 gadu garumā apvienojušies domubiedri no Latvijas un Šveices, un Rīgas kamerkoris "Ave Sol", kuram šogad aprit 50.

Par jubilejas koncertprogrammu "Quam Terra Fontibus" jeb "Zeme, kurā avoti sākas", "Kesselberg Ensemble" mākslinieciskā vadītāja Ilze Grudule stāsta: "Programmas ideja ir sākšanās – Bahā savulaik sākās Mītelis, "Kesselberg Ensemble" sākās Latvijā un Šveicē, mans ceļš barokā sākās ar Andri Veismani, un šajā jubilejas gadā mēs simboliski staigājam gan ģeogrāfiskās, gan muzikālās takas, kurās aizsācies "Kesselberg Ensemble" ceļš."

Kādi bijuši Keselberga ansambļa pirmsākumi, un vai tas kaut kādā ziņā nav arī savulaik tik populārā stīgu kvarteta "Sansara" turpinātājs? "Pavedienus ar manu stīgu kvartetu noteikti var saskatīt, lai gan toreiz vēl nesaucām sevi par Keselberga ansambli, kaut tas jau bija radies," stāsta Ilze Grudule. "Pirms piecpadsmit gadiem decembrī Vāgnera zālē atskaņojām Mīteļa Fagota koncertu un klavesīna koncertu. Solisti bija Serdžo Azolīni un Ieva Saliete, un tā bija nedēļa, ko sadarbībā veidoja Bāzeles Senās mūzikas augstskola un Latvijas Mūzikas akadēmija. Bija trīs lieli koncerti, bija meistarklases, un skanēja arī koncerts Rīgas Svētā Jāņa baznīcā, kur atskaņojām Baha kantātes un Mīteļa korāļu prelūdijas. Tajā nedēļā sapratu, ka ir kaut kas jādara...

Lasītākās ziņas

Ļoti labi atceros to brīdi, kad, pārgurusi no organizēšanas,  sēdēju Jāņa baznīcā, un man asaras bira, kad dzirdēju Mīteļa mūziku. Sapratu – tā ir pelnījusi, lai tai veltītu nākamos gadus.

Nezināju, vai tie būs piecpadsmit vai divdesmit gadi, par to es tajā brīdī nedomāju, bet sajutu, ka tajā ir liels spēks – gan pašā mūzikā, gan Mīteļa skatījumā uz savu vietu. Varbūt viņš par to nedomāja, bet no šodienas skatpunkta raugoties, jādomā, kā viņš sajutās te, 18. gadsimta Rīgā, un kā viņš sajutās, būdams Baha pēdējais skolnieks.

Tā arī viņu parasti sauc – Mītelis, Baha pēdējais skolnieks. Uzdevums viņam nebija nebija no vieglajiem – būt par komponistu, ja tavs skolotājs ir bijis Bahs..."

'Kesselberg' latviešu mēlē nozīmē – Katlakalns. Tur, iespējams, savus pēdējos dzīves gadus pavadījis un tika apbedīts 18. gadsimta ievērojamākais Rīgas komponists, J. S. Baha pēdējais skolnieks Johans Gotfrīds Mītelis (1728–1788). Šodien viņa kapavieta, tāpat kā daudzi viņa dzīves fakti, ir gājuši nebūtībā.

"Mītelis nav sarakstījis daudz skaņdarbu, bet tie visi ir ļoti piesātināti," atzīmē Grudule.

"Mēs mēģinām tos izprast. Mīteļa mūzika paliek tāda kā mīkla, tā ir blīva un tajā ziņā arī saistoša, tāpēc ar vislielāko prieku atgriežamies gan pie viņa klavesīna koncertiem, gan dziesmām, kas ir pavisam savādākas."

"Kesselberg Ensemble" kodolu veido "Schola Cantorum Basiliensis" studijas beigušie latviešu mūziķi. Šīs kopā sanākšanas mērķis ir atskaņot Rīgas baroka mūziku. "Sākumā mēs bijām trīs, un savā starpā viena otru saucām par māsām – Sanita Zariņa, Ieva Saliete un es. Tuvākais loks – latvieši, kas ir studējuši Šveicē, Bāzelē, Kristīne Jaunalksne, Raitis Grigalis un arī tie mūziķi, kas toreiz, pirms 15 gadiem, spēlēja Vāgnera zālē – Raimonds Melderis, Jānis Stafeckis, Lāsma Meldere-Šestakova, Kaspars Vilnītis.

Kodols ir palicis, un šobrīd "Keselbergs'' dzīvo tādā kā špagatā starp Rīgu un Bāzeli jeb pareizāk sakot – starp Latviju un Bāzeli, jo arī Rēzeknē ir mums "trešā kāja" ielikta."

Programma "Quam Terra Fontibus" veidota, mijot dažādus izpildītāju sastāvus: instrumentālo kamersastāvu, četrbalsīgu kori un astoņbalsīgu kori baroka orķestra pavadījumā. Arī konceptuāli koncertu iecere ir kā tiltu tilti.

"Jā, metam laipas," pasmaida čelliste.

"Iecere bija sadarboties ar dziedātājiem, jo Latvija taču ir dziedātāju tauta, un man ļoti gribējās sadarboties ar koriem. Te vēl jāpiemin, ka paralēli sākusies sadarbība ar projektu Šveicē, kas balstīts tieši Šveices mūziķu veidotajā sadarbībā ar Latvijas un Baltijas koriem, kas ir Ulda Mākuļa iniciatīva. Un "Keselberga ansamblis" arī piedalās šajā lielajā projektā. Uzrunāju Andri Veismani, vai nevarētu abas jubilejas svinēt kopā, un Andris neteica "nē". Tā nu šī programma tapa. Pamazām ejam cauri programmai, skatāmies Baha motetes. Process ir tiešām ļoti interesants – viss tā mutuļo..."

Koncerti:

5. maijā - Bāzeles Sv. Pētera baznīcā,
8. maijā - Rīgā, VEF Kultūras pilī,
11. maijā - Rēzeknē, Latgales vēstniecībā ''Gors''.

Autors: LSM.lv

Nedēļas lasītākās ziņas

Jaunākās ziņas tēmā

Reklāmraksti