Dalies:

Radīta medijpratības spēle jauniešiem "Smadzeņu skalotava"

Radīta medijpratības spēle jauniešiem "Smadzeņu skalotava"
Foto: kadrs no spēles
  • 23. Apr. 2020

#PaskaloSmadzenes, aicina Latvijas Radio Ziņu dienests un portāls LSM.LV. Medijpratības projekta ietvaros ir radīta interaktīva spēlei skolēniem "Smadzeņu skalotava". Tās mērķis ir rosināt jauniešus kritiski vērtēt medijos un sociālajos tīklos pieejamo informāciju, skaidro Latvijas Radio Komunikācijas un multimediju daļas speciāliste Indra Zomerovska.

Spēle piedāvā uz mirkli iejusties lielvalsts prezidenta Trampa, vides aktīvistes Grētas, karalienes Elizabetes II un jauniešu vidū populārā Tiktoka tēlos, cenšoties izprast, kā personiskā pārliecība vai lomai piedēvētās intereses, vērtības un citi faktori var ietekmēt tā rīcību publiskajā telpā.

Noslēgumā spēlētājs saņem faktu pārbaudes projekta Re:Check vadītājas Evitas Puriņas padomus, kā neļaut sev izskalot smadzenes un izvērtēt pieejamās informācijas patiesumu un pilnīgumu.

Lasītākās ziņas valstī

Spēle pieejama latviešu un krievu valodā, un pēc autoru domām var kalpot kā ilustratīvs materiāls skolām, runājot par medijpratību, politisko un mediju dienaskārtību un propagandu.

"Jaunieši un skolēni ir svarīga sabiedriskā medija auditorija, tajā pašā laikā viņus uzrunāt ir liels izaicinājums. Šī spēle ir viens no virzieniem, kā gribam ar 9.-12. klases skolēniem runāt par medijpratību. Izklaidējošā un asprātīgā veidolā esam ietērpuši kritiskās domāšanas treniņu - rādām, kā veidojas viedokļu līderu teiktais, kādēļ viens un tas pats notikums caur dažādiem informācijas avotiem jeb vēstnešiem var tikt atspoguļots atšķirīgi," stāsta Latvijas Radio Ziņu dienesta multimediālā satura producente un spēles veidotāja Justīne Savitska.

Balstoties uz mērķauditorijas aptaujām, "Smadzeņu skalotavā" iekļauti aktuāli un vairumam zināmi notikumi un temati, piemēram, koronavīrusa pandēmija, globālā sasilšana, Brexit, bēgļu uzņemšana Latvijā un citi. Līdzīgi kritēriji bijušu tēlu izvēlē- būtiski, lai jaunieši tos atpazīst un to dienaskārtība, idejas un izteiksmes veids būtu iespējami atšķirīgs.

Spēles veidotāji uzsver, ka spēlē redzamās frāzes ir "Smadzeņu skalotavas" veidotāju autordarbs, nevis patiesi citāti. Tās ir iedvesmotas no īstiem personu izteikumiem, pietuvinātas to reālajam izteiksmes veidam un pielāgotas "Smadzeņu skalotavas" vajadzībām.

""Smadzeņu skalotava" ir spēle, kurā, tāpat kā reālajā dzīvē, saduras fakti, viedokļi, pieņēmumi un meli. Ceram, ka tā kalpos arī kā ilustratīvs materiāls skolām, runājot par šobrīd tik aktuālo medijpratību vai kritisko domāšanu," pauž J. Savitska.

Veicinot kritisko domāšanu un vairojot medijpatības nozīmi, ar spēles rezultātiem spēlētāji tiek aicināti dalīties sociālajos tiklos izmantojot tēmturi #PaskaloSmadzenes.

Nedēļas lasītākās ziņas

Jaunākās ziņas tēmā

Reklāmraksti