Dalies:

Latvija Amerikā: Mākslinieces Ināras Matīsas darbu izstāde Toronto

Latvija Amerikā: Mākslinieces Ināras Matīsas darbu izstāde Toronto
  • 11. Feb. 2019

Tieši ar šiem vārdiem tika reklamēta mākslinieces retrospektīvā personālizstāde “Gallery 1313” Toronto, no 16. līdz 27. janvārim. Atvēršanā, lielā baltā izstādes zālē, ieradās ļoti daudz radi, draugi un mākslas cienītāji, pat Latvijas vēstnieks Kanadā Kārlis Eihenbaums ar ģimeni un citi, kuŗi bija mērojuši gaŗu ceļu. Omulīgā gaisotnē baudījām vīnu un našķus ar sieriem, kā arī visi pētīja vairāk nekā 40 izliktās gleznas.

Prasīju Inārai: Kas bija pats pirmais solis mākslas ceļā? Nu, kā bērniņš Rīgā, viņa esot sākusi uzlabot tēva  architekta zīmētos māju plānus. Pamatskolā atzīmes bijušas visvisādas, bet zīmēšanā gan vienmēr piecinieks! Kaŗa beigās Ināra ar māti un divām jaunākām māsām atradās Vācijā DP nometnēs, bez tēva, un tikaToronto 1951. gadā. Lai ģimene varētu izdzīvot, viņa sāka strādāt pilna laika darbu jau 16 gadu vecumā. Tomēr iekšējs dzinulis viņai lika iet vakara skolās, pabeigt vidusskolu un vēlāk iegūt bakalaura gradu Toronto universitātē, arī skolotāju kolledžu. Prasīju vīram Uldim, ko viņa mācīja? “Nu, visādas lietas... vēsturi un citus tematus, bet ne savu sirdslietu, mākslu.” Bija ģimenes pienākumi ar trīs dēliem, bet Ināra arvien vairāk turpināja iemīļoto gleznošanu.

53 gadu vecumā Ināru piemeklēja veselības krize. Viss beidzās labi, bet dzīve mainījās, viņa izlēma iet agrā pensijā un sāka studēt gleznošanu OCAD (Ontario College of Art and Design), vispirms pa vakariem, bet tad pilnu laiku, pabeidzot 2003. gadā. Interesanta sagadīšanās šajā vakarā bija runāties ar mākslinieci Valdu Zobenu. Izrādās, ka abas beidza OCAD tajā pašā gadā un pat bijušas vairākās klasēs kopā  taču vēlākos gados abas izlēmušas sekot savām sirdīm šajā virzienā. Valda atzinās  novērojusi, ka Inārai bija ļoti veikla roka.

Lasītākās ziņas valstī

Viens Ināras citējums izstādē bija piesprausts ar lieliem burtiem virs durvīm: “In art the magical, the primitive, and the bizarre appeal to me.” (Mākslā maģiskais, primitīvais un kaut kas dīvains vai savāds izaicina mani.). Ināra un Uldis ir ceļojuši pa visiem kontinentiem, izņemot Antarktiku. Starp citu, gleznas var labi apskatīt interneta lapā: www.InaraMatiss.com, kur darbi sadalīti trīs daļās: ainavas; abstrakti; portreti. Tāpat kā izstādē, darbi ir akrila technikā, košās krāsās, uz audekla, mērenā lielumā  lielākā apmēram 1m x 1m. Ainavas atsaucās uz Kanadas “Group of Seven” stilu, sevišķi ziemeļu ainavas  radniecīgs latviešu Purvīša laikmetam. Bet autoram košās krāsas un stilizējumi īpaši atgādina iecienīto Hamiltonas mākslinieci Julia Veenstra, kuŗai savs veikals James St. N. (attēli arī internetā). Abstraktos darbos un ainavās skatītāji teica, ka redz kaut ko no Kanadas inuītu vai meksikāņu tautu veidojumiem. Portreti neesot gleznoti no dabas, bet gan no atmiņas, izdomas un vienkāršām ģimenes fotografijām. Ināra stāstīja “Es strādāju pēc iedvesmas un tā ir mana saruna ar gleznu  tā ir mana dzīve.”

Galu galā, kas tad bijuši gleznotājas dzinuļi un mērķi? Vēl daži viņas vārdi, rakstīti un teikti: “Patīk krāsas, simbolisms, kustības, sirreālisms, daba. Renesanses precīzitāte vai superreālisms neinteresē.  Forma nav tik svarīga kā krāsas, un tās nebūs mierīgas, bet tām jāduras acīs. Tāpēc portretu sejās lieku koši zaļu blakus oranžam  tieši pārsteiguma pēc.” Ināru ietekmējuši impresionisti kā Vincents van Gogs, Anrī Matiss, Marks Šagāls. Apmēram 16 gadu vecumā viņa sāka nopietnāk gleznot, un starp latviešu ģimenes draugiem pazina gleznotājus Daini Miezāju un Kārli Langenfeldu. Ināra nobeidz: “Manām gleznām nav specifisks stāsts vai mācība. Es gleznoju baudas dēļ. Gribu atstāt pasauli priecīgāku.”

Autori: Jānis Valdmanis un Maira Jozena
Foto: Publicitātes attēls
Publicēts sadarbībā ar laikrakstu "Latvija Amerikā"


 

Nedēļas lasītākās ziņas

Jaunākās ziņas tēmā

Reklāmraksti