Dalies:

Laiks: Ērika Ešenvalda „Plejādes” pirmatskaņojums Čikāgā

Laiks: Ērika Ešenvalda „Plejādes” pirmatskaņojums Čikāgā
  • 12. Jul. 2018

20. jūnijā Čikāgā notika komponista Ērika Ešenvalda jaunā opusa The Pleiades („Plejādes”) pasaules pirmatskaņojums. Jaundarbu pasūtināja Grānta parka mūzikas festivāls un Džeja Pritckera āra paviljonā to pirmatskaņoja festivāla koris un simfoniskais orķestris diriģenta Karlosa Kalmāra (Carlos Kalmar) vadībā. Otrs atskaņojums notika 22. jūnijā.

Chicago Tribune kritiķis Džons fon Reins (John von Rhein) rakstā „Sirsnīgo The Pleiades debešķīgais pirmatskaņojums Grānta Parka mūzikas festivālā” saka: „The Pleiades ir jaunākais pienesums Baltijas valstu valdzinošās mū - zikas straumē, kuŗā Ešenvalds, iespējams, izceļas kā pasaules „karstākais” jaunais koŗmūzikas autors. Viņa populāritāti nav grūti izskaidrot, ņemot vērā viņa koŗa un orķestŗa rakstības skaidrību un absolūto skaistumu. Viņa koŗdarbu klusais garīgums vējo kaut kur starp misticismu un panteismu.

Tas viss uzskatāmi atklājas arī „Plejādēs”, četrdaļīgā, prologa un epiloga ielogotā 30 minūtes gaŗā darbā, ko iedvesmojis tāda paša nosaukuma zvaigznājs un tā rosinātie senie Ziemeļ amerikas un Dienvidamerikas ie - dzimto cilšu – zuni, inuītu, pūnī un nezpersu – mīti. Ešenvalds raksta iejūtīgi un arī ar dziļu izpratni par to, kā likt lietā koŗa balsis, lai iespējami spilgti atklātu teksta smalkākās niances, pāri tikpat izsmalcinātai un krāsainai orķestŗa paletei.

Lasītākās ziņas valstī

Pat ja viņa mūzikas tonālā un harmoniskās valodas ziņā konservatīvā idioma reizumis at sauc atmiņa kollēgas – koŗ mūzikas autorus Eriku Vitakru un Mortenu Lauridsenu, tomēr viņa mūzikas balss ir nepār protami viņa paša, un visuz ru nājošākais viņa mūzikā ir tās sirsnīgums.”

Chicago Tribune recenzents pauž pārliecību, ka Ērika Ešenvalda jaundarbu noteikti vēlēsies atskaņot daudzi Amerikas koŗi. Arī tāpēc, ka tieši tolaik Čikāgā notika organizācijas Chorus America nacionālā konference, un vairāki simti tās delegātu bija klāt The Pleiades pirmatskaņojumā.

Ēriks Ešenvalds par jauno skaņdarbu un tā iedvesmas avotiem ir teicis: „Plejādes jeb Sietiņš ir viena no nedaudzajām ar neapbruņotu aci novē ro jamām vaļējām zvaigžņu kopām, kādēļ pasaules tautu folklorā par to rodams bagāts mantojums. Sengrieķu mitoloģijā tās simbolizēja titāna Atlanta septiņas meitas, havajieši tās dēvē par septiņām mazām acīm, Jaunzēlandes maori tās sauc par Matariki – māti un viņas sešām meitām. Arī latviešu dainās minēts: “Sietiņš nogāja, Auseklis uzlēca...”

Grānta parka Mūzikas festivālā, kas tika aizsākts Lielās depresijas laikā 1931. gadā, ik vasaru notiek klasiskās mūzikas koncerti, un  tas joprojām ir vienīgais bezmaksas koncertu festivāls ASV. Festivālā viesojušies tādi mākslinieki kā Mario Lanca, Ārons Koplends, Leonards Bernstains, Daniels Barenboims, Kšištofs Pen de reckis un citi.

Raksta autore: Ināra Jakubone

Foto: opera.lv

Raksts publicets sadarbībā ar laikrakstu "Laiks"

Nedēļas lasītākās ziņas

Jaunākās ziņas tēmā

Reklāmraksti