Dalies:

Kas Ķīnā un Krievijā aizvietojis marksismu? Franka Gordona vērojumi un pārdomas

Kas Ķīnā un Krievijā aizvietojis marksismu? Franka Gordona vērojumi un pārdomas
Foto: Timurs Subhankulovs
  • 25. May. 2019

Kur tie laiki... Grāmatas “Gulaga archipelags” autors Aleksandrs Solžeņicins 1974. gadā savā “Vēstulē Padomju Savienības vadoņiem” rakstīja: “Nu jau 15 gadus starp jums un Ķīnas vadoņiem notiek strīds sakarā ar to, kurš labāk saprot, izprot un turpina Progresīvas mācības (marksisma-ļeņinisma. – F. G.) Tēvus (..) Un 60 miljoni tautiešu liks sevi nogalināt par to, ka tieši Ļeņina sējuma 533. lappusē stāv rakstīta ilgotā taisnība un nevis 335. lappusē, kā apgalvo mūsu pretinieks? “Jā, tā izpaudās ilgstošā PSRS un Ķīnas pretstāve. Himalaju karaļvalstī Nepalā maoistu grupējums gandrīz būtu sagrābis varu, un Peru, Andu pakājē, “Mirdzošās takas” maoistu kauji- nieki tricināja valsts pamatus. Simtiem miljoniem ķīniešu tērpās zilās “Mao jakās” un zubrīja priekšsēža Mao “mazo sarkano grāmatiņu” ar “Lielā stūrmaņa” banālajām prātulām. “Lielā lēciena” un “kultūras revolūcijas” rezultātā masveida bads “pārojas” ar inteliģences genocīdu.

Jā, Pekinas galvenajā laukumā virs, var teikt, galvenajiem vārtiem joprojām “uz tautu raugās” milzīgs Mao portrets, un šī gada 1. oktobrī komūnistiskās Ķīnas 70. gadskārta tiks svinēta tik grandiozi, ka “nobālēs aiz skaudības” Putins ar savām Sarkanā laukuma parādēm.

Bet tagad mūsu priekšā ir pavisam cita Ķīna, pasaulē “otrais numurs” aiz ASV ekonomiskās , militārās, polītiskās un stratēģiskās varenības aspekta. Tagad Ķīnā sirpja un āmura emblēma ir butaforiska. Mūsdienās tiek godā celts seno ķeizaru dinastiju spožums, un pasaulei tiek atgādināts, ka Ķīnas nosaukums tradicionāli ir “Zemdebesu dižvalsts” (viss plašums zem debesīm ir mūsu) un “Vidus valsts” (pasau- les centrā, pašā viducī).

Lasītākās ziņas valstī

Ķīnas komūnistiskā partija faktiski ir daudzstāvu ierēdniecības piramīda, kuŗas virsotnē – domājams, uz ilgu laiku – atrodas un valda prezidents Sji. Viņa sludinātais “sociālisms ar ķīnisku seju” nozīmē pirmām kartām stabilitāti un harmoniju, kas atbilst senā filosofa Konfūcija mācībai.

Stabilitāte, disciplīna, pakļaušanās autoritātei – tā nav nejaušība, ka 2011. gada janvārī Pekinā, tai pašā galvenajā laukumā, tika uzslieta iespaidīga Konfūcija statuja. Un tagad daudzās pasaules valstīs darbojas “Konfūcija institūti”, kur māca ķīniešu valodu un populārizē Ķīnas varenību.

Ķīna ar savām investīcijām, ar savu kapitālu iespiežas arvien dziļāk ne tikai Eirāzijā, bet arī Afrikā un Latīņamerikā. Pēdējos 40 gados Ķīnā veidojusies daudzskaitlīga vidusšķira – vairāki simti miljoni – tas ir milzīgs patēriņa tirgus ar fenomenālu pirktspēju.

Sju režīms – “stabilitātes” interesēs ‒ ir visai drūms. Cenzūra plosās gan medijos, gan tīmeklī. Un pasaulē sašutumu izraisa varas represijas pret Ķīnas zie- meļrietumu novada – Sinczjanas pamatiedzīvotājiem – islāmticī- gajiem un turkvalodīgajiem uiguriem. Novads tiek applūdināts ar valsts nācijas – ķīniešu (han) masām, jo režīmu biedē gan islāmisms, gan panturkisms.

Pasaules kartēs, kas izdotas Ķīnā, šī valsts kā apaļīgs milzis staro pašā kartes centrā, kamēr Eiropa žmiedzas ziemeļrietumu malā gandrīz vai kautrīgi. Vēriens ir varens: aprīlī Pekinā notika “Zīda ceļa” otrais samits, kuŗā piedalījās 150 valstu pārstāvji, tostarp 37 valstu un valdību vadītāji. Par šo globālo Ķīnas projektu jau daudz rakstīts. Tiek īstenots “Ķīnas sapnis” – būt varenai, spēcīgai, plaukstošai valstij, kas iedvesmo respektu – Konfūcija garā.

Pie reizes: patlaban Ķīnā uzradušies īsti marksisti – studenti, kas dodas uz rūpnīcām un aicina strādniekus protestēt pret ekspluatāciju un nebūšanām. Šos neomarksistus apcietina un liek cietumā...

Un kas tagad, Putinam valdot, ir “Krievijas sapnis”? Uz šo jautājumu atbild Krievijas Klusā okeana flotes pavēlnieks, admirālis Sergejs Avaķans (armēņu cilmes): “Krievijas sapnī galvenais ir taisnīgums, kristīgas pasaules izveide. Mūsu valsts virsuzdevums – cīņa ar pasaules mūdžiem, ar pasaules sātanismu, kas tagad uzbrūk visām cilvēces vērtībām – kristīgajām, dievišķām. Esam pēdējais balsts. Neteiksim, ka tā ir Trešā Roma, bet tomēr pēdējais taisnības, svētuma un visas normālas cilvēciskas sabiedrības balsts. Un tādēļ ir vērts iet no jūŗas uz jūŗu, līdz pašai malai.”

Tātad no jūŗas līdz jūŗai – pret sātanismu. Skaidrs?

Autors: Franks Gordons
Foto: Timurs Subhankulovs

Publicēts sadarbībā ar laikrakstu "Brīvā Latvija"

 

Nedēļas lasītākās ziņas

Jaunākās ziņas tēmā

Reklāmraksti